Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Všechno má svůj čas

Javanci dotáhli jednu věc k naprosté dokonalosti. Nikdy nikam nepospíchají. Alon alon asal kelakon.  Tak praví místní lidové moudro. V překladu by to mohlo znít – pomalu ale bezpečně. Kdybych důvěrně neznala místní poměry, tvrdila bych, že i ty nekonečné monstrózní dopravní zácpy v Jakartě byly výplodem onoho pradávného rčení. Moji evropskou maminku to dohánělo k šílenství. Ne ty zácpy. Spíš ta permanentní nejistota. Domluvit se na pevném termínu návštěvy nebo schůzky? Hodina sem, hodina tam. Žádný čas. A kdyby se schůzka odehrála až příští týden, o nic přece nešlo!

Monika Rubinstein

Přesto jsem maminku podezírala, že načichla místním zvykům.  
„Studentská léta jsou ta nejkrásnější, nikam nepospíchej. Práce ti neuteče!“ Neúnavně opakovala, když jsem se nemohla dočkat toho, co přijde po škole, až odejdu z domova, až začnu pracovat...

Podivnější ale bylo, že podobně hovořila moje jihočeská babička, která by na tropickém ostrově, kde jsem vyrůstala, působila jako indiáni na měsíci. O letních prázdninách v tehdejším Československu svědomitě promlouvala do moji puberťácké duše, že se nemám nikam hnát. Myslela tím kluky, samozřejmě. Prý mi ty problémy s nimi nikam neutečou.                                                                                                                                                                      Takže nemusíš pospíchat, opakovala několikrát a při tom moudře pokyvovala hlavou v kuchyni s výhledem na Český Krumlov.

Nepatřila jsem sice mezi nejposlušnější děvčata, ale něco z jejich výchovy mi někde v podvědomí uvízlo. Užívala jsem si svého dětství a dospívání na Jávě. A pak ještě toho období na rozhraní dospělosti na vysoké škole ve spojených státech. Dala jsem za pravdu i Philovi Collinsovi. Pokud vím, s ostrovem Jávou neměl nic společného. Ale jeho píseň „You can´t Hurry Love“ – lásku neuspěcháš, nebyla daleko od přísloví, se kterým jsem vyrůstala.

Před necelými dvěma dekádami,  jsem ukotvila svůj dospělý život v Praze. A stále jsem nikam nespěchala. Ani do toho stereotypního života, který začíná šlehačkovými bílými šaty, s následným pobíháním mezi prací, plotnou, případným chotěm a vřískajícími potomky.
Byl konec ledna 2012. Venku na Bratislavském sídlišti Dúbravka a v celé Evropě se plnou parou rozjela zima. Já jsem si ale lebedila v přítmí ložnice. Hřálo mě teplo ústředního topení, podpořené několika skleničkami vína a pozdním sobotním odpolednem. Nemalou roli hrála náruč mého přítele. A také naše plánovaná jarní dovolená v Indonésii. Hříčkou osudu a nečekanými událostmi jsme si letenky pořídili odděleně ještě před tím, než se náš vztah před necelým měsícem rozvinul.
Bylo mi báječně. Na Phila Collinse ani na maminku jsem si nevzpomněla. Natož na nějaké javanské přísloví. To dá rozum. Vlastně jsem nemyslela na nic. A pak jsem se opřela o přítelovu hruď, podívala jsem se mu do očí a vyhrkla.
„Já si tě v Indonésii stejně vezmu.“

Můj přítel nejspíš nepotřeboval prožit život na třech kontinentech, aby ocenil sílu okamžiku. Jeho překvapení bylo rozhodně menší než to moje nad vlastním výrokem. Po třech týdnech vztahu? Kam se schovala zpomalená polovina mých javanských buněk? A kam slušné vychování? Ženská požádá o ruku chlapa? Bez přípravy a rozvahy? Ale čert to vem. Třeba okolo mě právě prošel ten správný moment. A já ho chytila za šos. Maminka a babička by mohly mít radost. Doufám.

PS. Abych nezapomněla, přítel souhlasil :-)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Karolina Idrisova | pátek 6.4.2012 20:16 | karma článku: 16,24 | přečteno: 1085x
  • Další články autora

Karolina Idrisova

Óda na stíny

Před několika lety v Náchodě za mnou přišla výherkyně soutěže v orientálním tanci. „V čem se ještě můžu zlepšit?“ Chvíli jsem nevěděla, co říct.

29.3.2016 v 16:40 | Karma: 16,73 | Přečteno: 354x | Osobní

Karolina Idrisova

Sametové vyznání od polovičního přistěhovalce.

Před několika lety zaujal můj životní příběh Českou televizi. „Co vám zde nejvíc chybí?“ byla jedna z mnoha otázek. „Barvy, úsměv a víra,“ odpověděla jsem.

19.11.2015 v 10:00 | Karma: 32,18 | Přečteno: 2788x | Společnost

Karolina Idrisova

Střílení do vlastních řad. Těch ženských.

Začínám muže v západním světě litovat. Nemají to jednoduché. S trochou nadsázky lze říct, že my, ženy, zvládáme vše, co kdysi bylo jejich doménou.

20.10.2015 v 10:16 | Karma: 23,19 | Přečteno: 2604x | Diskuse| Společnost

Karolina Idrisova

Sexy mozek. Vzpomínka nejen na ten Paroubkův.

V Indonésii se od euro-asijských míšenců očekává, že z nich vyrostou modelky a herci. Je to pěkná blbost. Asi taková, jako kdybyste řekli, že všechny Brazilky chodí po ulici v bikinách. Jenže většina mých vrstevníků, česko-indonéského původu, toto očekávání splnilo.

27.4.2015 v 9:30 | Karma: 23,53 | Přečteno: 3033x | Diskuse| Společnost

Karolina Idrisova

Miloš Zeman a moje maminka

Miloš Zeman by se mohl pustit i do moji maminky. Ta modrooká blondýna totiž odcestovala do země s největší muslimskou populací v době, kdy nikdo v Československu nevlastnil barevnou televizi, internet měl ještě dlouho patřit do kategorie science fiction a zakladatelé Lonely Planet se teprve chystali na svoji první cestu po světě. Nerozvážná to bytost! V polovině 70. let, navzdory protestům vlastních rodičů, sbalila dvě batolata a na vlastní pěst začala žít, tam kde lišky, nebo spíš hadi, dávali dobrou noc.

3.4.2015 v 14:30 | Karma: 37,48 | Přečteno: 5743x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Poslanci kývli na možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  17:55

Přímý přenos Poslanci schválili možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění. Pomoci to má těm,...

Carlson má pořad v ruské televizi. V prvním díle řešil klíšťata jako biozbraň USA

21. května 2024  17:46

Konzervativní americký moderátor Tucker Carlson spustil vlastní pořad na ruské státní televizi...

Na sestru vzal nohy od stolu, líčil muž řádění pacienta. Za jeho smrt soudí policisty

21. května 2024  17:36

Trojice sanitářů z Psychiatrické nemocnice v Bohnicích se v úterý u Obvodního soudu pro Prahu 8...

Děda chtěl vnučku do péče kvůli týrání. Zmanipuloval ji k výmyslům, soudí ho

21. května 2024  17:25

Bouchla mě sušákem na prádlo, kopla do břicha, je zlá, křičí, tahá mě za vlasy, sráží na zem. Takto...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1754x
Indonésko-český světoobčan, tančící (životem, v studiu, občas i na pódiích), hledající a nacházející (nové obzory a inspirace), tvořící (choreografie, věty i vlastní život), motivující (sebe a ostatní ženy prostřednictvím projektu "Lehký krok").

Vydaná kniha: "Na konci začátek" (Grada, 2012).